Jumaat, 10 Januari 2020

Surah Al Kahfi

Hari ini Jumaat 10 Januari 2020 bersamaan 13 Jamadil Awal 1441


                      بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً

Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” (HR: Bukhari)


Hari ini kita akan membicarakan tentang amalan membaca Surah Al Kahfi pada hari Jumaat. Berikut adalah sandaran hadis yang berkaitan dengan saranan membaca surah tersebut.

“Ada seorang lelaki membaca surah al-Kahfi dan disisinya seekor kuda yang diikat dengan dua utas tali, kemudian dia nampak awan menaunginya, dan awan itu juga menaungi kudanya, tetapi kudanya lari daripada lindungan awan itu. Keesokannya lelaki itu pergi berjumpa dengan Nabi SAW lalu menceritakan apa yang telah berlaku kepadanya”, Baginda pun bersabda, “Perkara yang berlaku kepada engkau itu adalah al-Sakinah (ketenangan dan rahmat yang disertai dengan para malaikat) yang turun untuk mendengar bacaan ayat-ayat al-Qur’an”.
 (HR: al-Bukhari dan Muslim)

“Barangsiapa membaca surat Al-Kahfi pada hari Jum’at, maka akan dipancarkan cahaya untuknya di antara dua Jum’at.” 
(HR : Al-Hakim dan Al-Baihaqi)

Berdasarkan hadis di atas disarankan agar kita membaca Surah al-Kahfi pada malam dan siang jumaat samada secara  beramai-ramai atau secara bersendirian keerana fadhilat dan manfaatnya yang sangat besar.
Tidak menjadi masalah bagi masyarakat melayu yang sudah sebati menjadikan amalan membaca Surah Yasin pada malam jumaat sejak sekian lama, teruskan. Allah yang maha mengetahui, insha Allah tetap diberikan ganjaran pahala kerana membaca AL Quran. Ini kerana Suarh Yasin adalah ‘jantung al-Quran’ yang terdapat kelebihan bagi sesiapa yang membacanya. 

Jom baca => SURAH ALKAHFI

Tiada ulasan: