Ahad, 19 Januari 2020

5 Hak Muslim keatas Muslim Lain; Kita di mana ?

Hari ini Ahad 19 Januari 2020 bersamaa 22 Jamadil Awal 1441

                      بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً
“Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” (HR: Bukhari)

Hak seorang Muslim terhadap seorang Muslim yang lain ada lima iaitu menjawab salam, menziarahi yang sakit, mengiringi jenazahnya ke perkuburan, menerima undangan dan mendoakan orang yang bersin.” (HR : Bukhari dan Muslim)

Hadis tersebut menuntut kita untuk menginsafi sejauhmana kita sebagai seorang muslim memenuhi hak saudara muslim kita yang lain. Kesibukan urusan kerja seringkali menghambat untuk kita menziarahi jiran tetangga, rakan-rakan dan saudara-saudara kita yang sedang sakit kampung. Generasi lama yang sekadar secukup hidup tetapi kaya dan pemurah dalam memenuhi hak ke atas saudara islam yang lain. Di kampung-kampung pada zaman dahulu sekitar tahun 1970an, amalan menziarahi orang sakit selepas waktu asar mekar subur.

Amalan terpuji yang sangat dituntut oleh agama semakin lama semakin pudar biarpun tahap pendidikan orang muslim di Malaysia semakin meningkat.  Jadi kita kena hidupkan kembali amalan terbaik dalam masyarakat kita yang sememangnya amat dituntut oleh islam. Ayuh kita yang memulakannya dahulu, selepas itu kita ajak keluarga kita......

Sekadar hiasan : Pensyarah menziarahi pelajarnya yang terlantar di hospital

Tiada ulasan: