Isnin, 10 Februari 2020

9 Februari 2020 : 21 Tahun Berlalu Seperti Baru Kelmarin

21 tahun berlalu begitu pantas.  Rasa terkejut, sedih, pilu dan terkilan masih lagi segar dalam ingatan. Rindu yang dilalui sepanjang tempoh itu tidak pernah bertepi. Selalu berhajat akan diketemukan dalam mimpi tidak pernah kesampaian. Di Mekah dan Madinah sekalipun hajat agar dimimpikan masa berikhtiqaf sambil menantikan untuk bangun qiam juga tidak pernah berhasil. 

Setiap kali lagu nasyid bertajuk  "Pelita Hidup" nyanyian asal oleh Okestra Al Suraya dari Medan yang diberi nafas baharu oleh kumpulan Hijaz berkumandang pasti akan meruntun hati dan menumpahkan air mata.  Idzwan yang pada waktu itu berusia 3 tahun yang tidak mengerti apa-apa antara yang berada di sisi pun insha Allah tinggal beberapa bulan lagi akan tamat pengajian perubatannya.

Semoga Allah SWT sentiasa melimpahi rahmat, keampunan dan menjadikan kubur Allahyarham Hj Badui @ Mohamad bin Hj Nawawi sebahagian daripada taman-taman syurgaMu.

اللّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَاَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مَدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِلْمَاءِ وَالشَّلْجِ وَالْبَرْدِ وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الْاَبْيَضُ مِنَ الدَّ نَسِ وَاَبْدِلْهُ دَارً اخَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَاَهْلًا خَيْرًا مِنْ اَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَادْخِلْهُ الجَنَّةَ وَاعِذْهُ مِنْ عَدَابِ الْقَبرِ وَفِتْنَتِهِ وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ

Ya Allah, ampunilah dan rahmatilah, bebaskanlah, lepaskanlah kedua orang tuaku. Dan muliakanlah tempat tinggalnya, luaskanlah jalan masuknya, bersihkanlah kedua orang tuaku dengan air yang jernih dan sejuk, dan bersihkanlah kedua orang tuaku dari segala kesalahan seperti baju putih yang bersih dari kotoran.
Dan gantilah tempat tinggalnya dengan tempat tinggal yang lebih baik daripada yang ditinggalkannya, dan keluarga yang lebih baik, dari yang ditinggalkannya juga. Masukkanlah kedua orang tuaku ke surga, dan lindungilah dari siksanya kubur serta fitnahnya, dan siksa api neraka"
NASYID PELITA HIDUP

Tiada ulasan: